Americká sonda Juno pořídila nejlepší snímky Velké rudé skvrny na Jupiteru

14.07.2017 - Stanislav Mihulka

Jupiterova Velká rudá skvrna představuje stále velkou záhadu. Budeme moudřejší po přeletu sondy Juno?

Velká rudá skvrna - Snímek Velké rudé skvrny z dat sondy Juno

Velká rudá skvrna je podivuhodný atmosférický jev v horních vrstvách planety Jupiter. Podle toho, co víme, jde o něco jako gigantický hurikán, který je dvakrát větší než Země. Přesto že Velkou skvrnu známe již dlouho, a jde o nejvýraznější jev na Jupiteru, představuje stále velkou záhadu.

Proto v těchto dnech vzbudily velkou pozornost snímky americké meziplanetární sondy Juno, která 10. července na své oběžné dráze přelétla přes tuto ikonickou oblast. Vědci týmu sondy Juno s vydatnou pomocí vědeckých dobrovolníků ihned zasedli k počítačům a zpracovali první snímky Rudé skvrny z rekordní blízkosti.

Rudá skvrna z největší blízkosti

Podle šéfa týmu Juno Scotta Boltona ze Southwest Research Institute v San Antoniu vědci po celá staletí Velkou rudou skvrnu pozorují, nadšeně obdivují a neméně vášnivě o ní teoretizují. A teď máme k dispozici nejpodrobnější snímky Skvrny v historii.

TIP: Velká rudá skvrna na Jupiteru ohřívá horní vrstvy atmosféry planety

Není to ale konec nýbrž začátek. Badatelé ještě budou muset zpracovat mnoho dat, nejen z kamery sondy JunoCam, ale také z osmi vědeckých přístrojů sondy. Pak se snad dostaneme blíž k řešení Velké rudé záhady, která dráždí celé generace astronomů.

• Zdroj textu: NASA/JPL-Caltech
  • Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Jason Major

Štíhlý blonďák s modrýma očima okouzloval okolí svým zjevem, vybraným chováním a konverzační duchaplností

Veliké černé díry jsou jako kočky. Buď spí, nebo pojídají dobroty v okolí

Na potřeby tří lidí v České republice padne ročně jeden statný smrk.

Jezírko u pramene Farské kyselky