Americké úřady zakázaly antibakteriální mýdla, protože matou zákazníky

Antibakteriální mýdla to mají ve Spojených státech spočítané. Nepodařilo se doložit, že jsou účinnější než obyčejná horká voda

09.09.2016 - Stanislav Mihulka

Antibakteriální mýdla prý zabijí 99,99 procent bakterií, přinejmenším v USA jsou ale jejich dny sečteny. Americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) totiž právě zakázal veškeré produkty, které se nazývají antibakteriální, případně antimikrobiální.

Není v tom nic osobního. Zákazníci jsou totiž těmito výrobky přesvědčováni, že antibakteriální přípravky likvidují mikroby lépe a účinněji než jiné. Jenže to podle FDA není pravda. Neexistuje prý jediný vědecky spolehlivý důkaz, podle něhož by tyto přípravky byly účinnější než běžná mýdla nebo dokonce než horká voda.

TIP: Soumrak antibiotik: Superodolné bakterie dorazily do USA

Není to až takové překvapení. Úřady chtěly antibakteriální mýdla zakázat už v roce 2013. Výrobci ale tehdy dostali tři roky na to, aby prokázali, že antibakteriální mýdla doopravdy fungují. To se jim ale nepovedlo a navíc vyšlo najevo, že některé z chemikálií, které tato mýdla obsahují, možná narušují činnost hormonů. V takové situaci bylo jen otázkou času, kdy antibakteriální mýdla v USA skončí.

IFL Science, FDA