Reklama


Americký Lockheed P-38 Lightning: Ďábel s vidlicovým ocasem

23.07.2017 - Miroslav Šnajdr

V Tichomoří na těchto strojích létala největší esa, jako Richard Bong a Thomas McGuire

P-38J - U typu P-38J se již podařilo odstranit velkou část problémů, jež trápily první verze, zejména neuspokojivé chlazení motorů
P-38J - U typu P-38J se již podařilo odstranit velkou část problémů, jež trápily první verze, zejména neuspokojivé chlazení motorů

Lightningy si němečtí stíhači skutečně nemohli splést s žádným jiným spojeneckým typem. Tyto dvoumotorové elegantní stroje se vyznačovaly neobvyklou, takzvanou dvoutrupovou koncepcí. Šlo o jednoplošník s centrální trupovou gondolou a se dvěma nosníky ocasních ploch vycházejících z gondol motorů. Díky nezvyklým tvarům byly lightningy mezi německými stíhači známy jako „der Gabelschwanzteufel“ (Ďábel s vidlicovým ocasem).

Lockheed P-38J-25

  • Rozpětí: 15,85 m
  • Délka: 11,53 m
  • Vzletová hmotnost: 7 945 kg
  • Max. rychlost: 666 km/h
  • Dostup: 13 400 m
  • Max. dolet: 4 184 km
  • Pohonná jednotka: 2× řadový Allison V-1710-89 a V-1710-91 o 1 063 kW
  • Výzbroj: 1× 20mm kanón, 4× 12,7mm kulomet, 1 452 kg pum
  • Osádka: 1 muž UŽIVATELÉ: Austrálie, Francie, Velká Británie, USA, Portugalsko

Prototyp byl zalétnut 27. ledna 1939. Předsériové YP-38 americké armádní letectvo přebíralo od podzimu 1940, úvodní sériovou variantou se stal P-38. Poprvé se typ zapojil do bojů roku 1942 v Pacifiku a v severní Africe. Celkem bylo vyprodukováno 9 393 stíhacích a průzkumných lightningů. Ve variantách P-38J a P-38L, u kterých se již podařilo vyřešit většinu komplikací trápících úvodní lightningy, šlo o poměrně rychlý, dobře stoupající a silně vyzbrojený stroj. A vlastně také jediný rozšířený dvoumotorový stíhací letoun druhé světové války schopný bojovat s jednomotorovými stíhačkami jako rovný s rovným.

Největší popularity v rámci USAAF dosáhl lightning během nasazení v Tichomoří, kde na něm létala největší americká esa – Richard Bong (40 sestřelů) a Thomas McGuire (38 sestřelů). Tváří v tvář Luftwaffe lightningy uspěly poněkud méně, nejlépe si vedly právě stroje 15th Air Force (15. letecké armády), která si je podržela až do konce války.

  • Zdroj textu: Válka REVUE SPECIÁL Letouny II. světové války
  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama



Reklama

Aktuální články

Vzducholoď Italia, jež se v roce 1928 měla vznést k severnímu pólu, nakonec svého cíle dosáhla, poté však tragicky ztroskotala.

Zajímavosti

Sériová výroba návratových modulů lodí Sojuz

Vesmír

Zámek ční nad obcí Hohenschwangau

Historie

Hlavním receptem na léčbu takzvaného bombového (též šrapnelového) šoku byl klid a odpočinek

Válka

Dron Fury s novým motorem může provádět průzkum 15 hodin

Věda
Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907