Astronomové objevili supertmavou galaxii: Kolem jich mohou být stovky

Objev extrémně tmavé trpasličí galaxie Virgo I napovídá, že by takových galaxií mohlo být mnohem víc, než jsme si mysleli

11.10.2016 - Stanislav Mihulka

Japonský astronom Daisuke Homma z Tohoko Univerzity a jeho tým objevili novou trpasličí galaxii Virgo I. Je to podle všeho nejméně zářivá galaxie, jakou jsme zatím objevili.

Galaxie Virgo I je ještě o polovinu temnější, nežli galaxie Segue 1, která byla až doposud považovaná za tu nejtmavší ze všech. Virgo I září asi jako 180 Sluncí. To je tak málo, že ji přesvítí jediná jasná hvězda Mléčné dráhy.

Nově objevená galaxie měří napříč jen pár set světelných let, ale galaxie to prý doopravdy je. Hvězdokupa by byla kompaktnější. Virgo I je od nás vzdálená 280 tisíc světelných let, tedy téměř dvakrát více, nežli nejjasnější satelitní galaxie Mléčné dráhy – Velký Magellanův oblak.

Pokud byla Virgo I vždy tak vzdálená od Mléčné dráhy, znamená to, že ji Mléčná dráha nemohla krást hvězdy. V takovém případě Virgo I zřejmě už vznikla jako velice tmavá galaxie.

TIP: Jak hvězdokupa z trpasličí galaxie zlikvidovala kandidáty na temnou hmotu?

Odborníci se už dlouho moří záhadou, proč je v okolí Mléčné dráhy tak málo trpasličích galaxií. Podle kosmologických modelů by Mléčná dráha měla mít stovky satelitních trpasličích galaxií, ale objevili jsme jich jenom zhruba 50.

Objev supertmavé galaxii Virgo I nabízí zajímavé řešení. Satelitních galaxií jsou možná opravdu stovky, ale kvůli jejich extrémně slabé zářizatím jsme je ještě nenašli.

NASA / Reid Wiseman