Budoucnost se blíží: NASA financuje přípravy pro průzkum hlubokého vesmíru

NASA zbrojí na hluboký vesmír. Cílem je vývoj nových supermateriálů, paliva a potravin budoucnosti

21.02.2017 - Stanislav Mihulka

Během příštích pěti let americká vesmírná agentura NASA utratí 30 milionů dolarů (téměř 770 milionů Kč) na dva výzkumné instituty, jejichž cílem je posunout výzkum vesmíru dál od Země.

Dva instituty Space Technology Research Institutes (STRIs) s univerzitními odborníky teď budou vyvíjet nové technologie v oblastech biologické výroby a kompozitních materiálů.

Biologická výroba a kompozitní materiály

Jeden z nich – Centrum pro využití biologického inženýrství ve vesmíru (CUBES) se zaměřuje na mikrobiální výrobu potravin, paliv, materiálů i farmaceutických látek ze snadno dostupných surovin. Díky biologickým výrobním linkám založených na mikrobech budou astronauti během výprav na vzdálené světy více soběstační.

Druhou z nových institucí je Institut pro ultrapevné kompozity navržené počítači (US-COMP). Tam se vyvíjejí velice pevné a zároveň extrémně lehké materiály pro vesmírné technologie, které jsou založené na uhlíkových nanotrubičkách.

TIP: NASA sestavila speciální supertým: Do 20 let chce najít mimozemský život