Čas Philae se krátí: Vědci se pokouší o poslední kontakt s modulem

Poslední šance na navázání kontaktu s Philae je podle vědců jen do konce ledna. Pokouší se ji proto probrat k životu

11.01.2016 - Martin Reichman

Zítra to bude přesně 14 měsíců co Philae úspěšně přistála na povrchu komety 67P-Čurjumov/Gerasimenko. I přes značné komplikace během přistání dokázal modul odeslat množství vědeckých dat. Od posledního spojení sondy Rosetty s modulem Philae ale uběhlo již půl roku – naposledy se Philae ozvala 9. července 2015 a všechny následující pokusy o spojení skončily neúspěchem. Čas Philae se ale rychle krátí – kometa se nyní rychle vzdaluje od Slunce a podmínky pro oživení modulu tak klesají každým dnem. Reálná šance na navázání spojení je podle vědců jen do konce ledna.

Čas Philae se krátí

Kometa 67P-Čurjumov/Gerasimenko se nejblíže Slunci nacházela v srpnu loňského roku, kdy ji od naší životadárné hvězdy dělilo zhruba 186 milionů kilometrů, nyní se nachází téměř ve dvojnásobné vzdálenosti – od Slunce ji aktuálně dělí 314 milionů kilometrů.

Poslední pokus o navázání spojení vědci odstartovali včera. Prostřednictvím sondy Rosetty vyslali k Philae příkaz, který má aktivovat její mechanické části. Vědci doufají, že v případě úspěchu by mohla Philae upravit nastavení solárních panelů do výhodnější pozice, případně manévrem odstranit prach usazený na panelech. Přestože je šance na úspěch malá, bylo by hříchem se o kontakt nepokusit. Na konci ledna má podle výpočtů klesnout teplota na kometě pod -51 °C, což by znamenalo jistý konec Philae.

Ať už pokus o navázání s Philae dopadne jakkoli, mise Rosetty tím rozhodně nekončí. Sonda bude dál doprovázet kometu minimálně do konce září 2016.

blogs.esa.int