Chance-Vought XF5U-1: Opravdový létající lívanec

Mezi originální koncepce letadel, jež vznikly ve 30. letech, patřily stroje s kruhovým křídlem, které propagoval mimo jiné Charles Zimmermann z firmy Vought

14.09.2016 - Miroslav Šnajdr



Mezi výhody letadla s kruhovým křídlem náležela vysoká stabilita, dobrá ovladatelnost, velký rozsah rychlostí a velmi krátký start a přistání. V každém případě to stačilo, aby projekt přezdívaný „létající lívanec“ („Flying Flapjack“) získal pozornost US Navy. Zimmermann postavil dřevěný demonstrátor V-173, který vzlétl v roce 1942. Bylo proto rozhodnuto přistoupit k dalšímu kroku a zkonstruovat prototyp plnohodnotného bojového letounu.

Chance-Vought XF5U-1

  • Rozpětí: 9,91 m
  • Délka: 8,73 m
  • Výška: 4,5 m
  • Max. hmotnost: 8 500 kg
  • Max. rychlost: 765 km/h
  • Operační dostup: 10 500 m
  • Bojový dolet: 1 700 km
  • Pohonná jednotka: 2× hvězdicový Pratt & Whitney R-2000-7 o 1 000 kW
  • Výzbroj: 6× 12,7mm kulomet M2 nebo 4× 20mm kanón M2
  • Osádka: 1 muž

Ten dostal jméno XF5U-1, a ačkoli si zachovával onu zvláštní koncepci, byl oproti V-173 mnohem větší a těžší, protože byl již kovový. Myšlenka kruhového křídla naplňovala většinu očekávání, jelikož se v ní snoubila vysoká letová a zároveň nízká přistávací rychlost. Toho se dosáhlo zejména díky tomu, že vhodně umístěné vrtule eliminovaly takzvaný vírový odpor, jenž by stroj enormně zpomaloval.

Letové testy úspěšně pokračovaly i po válce a byly i příčinou několika hlášení o UFO. Námořnictvo však už přecházelo na proudový pohon a poukazovalo i na zpožďování projektu „létajícího lívance“ a překračování rozpočtu. V březnu 1947 byl proto vývoj zastaven.

  • Zdroj textu

    Válka REVUE SPECIÁL Svět letadel druhé světové války

  • Zdroj fotografií

    Wikipedia


Další články v sekci