Charon, největší měsíc Pluta, může skrývat pod povrchem oceán

16.06.2014 - Petr Broža

Přestože o Plutu a jeho největším měsíci Charonu nemáme skoro žádné informace, NASA přišla se studií, podle níž by Charon mohl skrývat pod povrchem oceán. Sonda New Horizons to ověří

Pokud by se v ledovém povrchu Charonu, měsíce Pluta, nacházely praskliny, mohli bychom jejich zkoumáním zjistit, že se pod povrchem nachází oceán slané vody, uvedla NASA ve své poslední studii.

Pluto je extrémně vzdálený svět, který obíhá okolo Slunce 29× dále než Země. Jeho povrchová teplota činí 229 stupňů pod nulou, což znemožňuje jakoukoliv existenci tekoucí vody na povrchu. A měsíce Pluta se nachází v podobných podmínkách.

Vzdálenost a malá velikost Pluta znemožňuje jeho pozorování ze Země. V červenci roku 2015 však okolo něj proletí sonda New Horizons, která roušku tajemstí okolo Pluta a Charonu trochu poodhalí. A možná potvrdí i novou „vodní“ teorii.

Charon není jediným měsícem, u něhož vědci předpovídají existenci podpovrchového oceánu. Některé měsíce, jako Saturnův Enceladus nebo Jupiterova Europa, jsou ideálním příkladem. Slapové síly mateřských planet zahřívají jejich vnitřek a umožňují tak existenci tekuté vody pod povrchem.

• Zdroj textu: NASA

V Perugii můžete projít etruskou bránou starou více než dva tisíce let.

Mamograf je speciální rentgen pro diagnostiku rakoviny prsu