Chystá se nejdražší mise všech dob: Cílem je průzkum Uranu a Neptunu

23.03.2016 - Martin Reichman

NASA odstartovala přípravy na misi jejímž cílem je průzkum Uranu a Neptunu. Má jít o nejdražší projekt v dějinách kosmonautiky

Dvojice ledových obrů – Uran a Neptun patří k nejméně probádaným planetám naší Sluneční soustavy. Jediným návštěvníkem ze Země, která se k oběma planetám přiblížila, byla v 80. letech sonda Voyager 2. NASA nyní pracuje na plánu, který by to měl změnit.

Mark Hofstadter z JPL dostal za úkol navrhnout cíle nové vesmírné mise k Uranu a Neptunu. Základní zadání by mělo být hotové ještě během letošního roku, přičemž start mise je předběžně plánovaný mezi léty 2023 a 2035.

Uran a Neptun: Unikátní dvojjediná mise

V případě, že bude mise realizována, půjde podle Hofstadtera vůbec nejnákladnější akci v dějinách vesmírného průzkumu a nejen kvůli obří vzdálenosti, která nás od obou planet dělí. Kvůli nepříznivému postavení obou planet není v současné době možné použít jedno řešení, které by putovalo mezi Uranem a Neptunem a obsáhlo tak výzkum obou planet. Hofstadterův tým proto pracuje s možností, vyslat ke každé planetě jednu kosmickou loď přičemž obě by startovaly v rámci jedné mise. Šlo by o naprostý unikát - takové řešení nebylo nikdy v minulosti použito.

Přestože mise k Uranu a Neptunu není primárně svázána s raketou SLS, tým Marka Hofstadtera její využití zvažuje. Přeci jen půjde o nejvýkonnější nosič všech dob.

TIP: Fakta o měsících Uranu: 216 let hledání a nových objevů

V následujících měsících bude vědecký tým pracovat na zadání – je třeba stanovit cíle mise. Jakmile bude hotový základní koncept, přijde na řadu druhá fáze – návrh konkrétních vědeckých řešení. Co by chtěla NASA na obou planetách zkoumat by mělo být jasné na podzim tohoto roku.

• Zdroj textu: Astronomy Magazine

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.