Čí je to práce? Satelitní snímek Kaspického moře ukazuje záhadné čáry

02.05.2016 - Stanislav Mihulka

Satelit Landsat 8 odhalil zajímavý úkaz v Kaspickém moři. S řešením hádanky se NASA obrátila na uživatele Twitteru

V polovině dubna pořídila sonda NASA Landsat 8 snímek, který ihned vzbudil pozornost. Zachycuje oblast Kaspického moře, jehož dno je rozdrásané množstvím čar. Vědci z Goddardova kosmického střediska provozovaného americkou NASA ihned zbystřili - snímek umístili na Twitter a ptali se čtenářů na jejich názor, co mohlo způsobit podivné čáry.

TIP: Ledovce vytvářejí estetickou podívanou

Jde o stopy po rybářských lodích? Vytvořily je mořské řasy nebo trávy? Nebo snad jde o vzkaz mimozemských civilizací, které už nebavilo tvořit kruhy v obilí?

Podle Stanislava Ogorodova z moskevské Lomonosovovy univerzity je vysvětlení poměrně prozaické - čáry na dně Kaspického moře jsou prý zcela nepochybně dílem ledových ker. Hloubka vody je zde jen kolem tří metrů a led má tloušťku kolem půl metru. Když vítr nakupí led na hromady, vznikají pozorované rýhy. Jak prosté, milý Watsone...

• Zdroj textu: LiveScience
  • Zdroj fotografií: NASA / Norman Kuring

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák