Čím jsou zajímaví Trójané a Řekové u Jupitera?

01.04.2017 - Michal Švanda

Ve Sluneční soustavě existuje nepředstavitelné množství nejrůznějších tělísek meziplanetární hmoty – od planetek se stokilometrovými rozměry po mikroskopická zrnka prachu. Větší tělesa nevyplňují náš systém rovnoměrně, ale nalezneme je ve vyšších počtech v místech, kde je omezeně ruší gravitační působení ostatních objektů. Vyplňují tedy například mezeru mezi Marsem a Jupiterem.

Řekové a Trójané

Gravitační zákony však dovolují i jiné rovnovážné pozice: Nejčastěji mluvíme o tzv. libračních bodech, v nichž je nulová výslednice gravitačních sil Slunce, planety a odstředivé síly působící na planetku. V soustavě planeta–Slunce existuje obecně pět libračních bodů, přičemž jen ve dvou se tělísko udrží dlouhodobě: Nacházejí se na orbitě planety, vždy 60° před ní a za ní, a objekty zachycené v těchto oblastech označujeme obecným pojmem „trójané“.

TIP: Co jsou a kde se nachází Lagrangeovy librační body?

Nejdéle známí a zřejmě i nejpočetnější jsou trójané u Jupitera, které ještě terminologicky dělíme na Řeky (před planetou) a Trójany (za ní). Dnes známe víc než šest tisíc těchto těles, ale očekává se, že jich bude přes milion.

Detekovali jsme i sedm trójanů u Marsu, třináct u Neptunu a jednoho u Země. Podle astrofyziků patří trojanská tělesa, zejména ta u Jupitera, mezi nejstarší objekty ve Sluneční soustavě a nesou stopy vlastností látky, z níž se před pěti miliardami let zformovala všechna tělesa našeho systému.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 6/2016

Vizualizace zachycuje první známou mezihvězdnou planetku `Oumuamua. Získaná měření naznačují, že `Oumuamua je nejspíš husté, pravděpodobně kamenné nebo dokonce kovové 400 metrů dlouhé těleso, jeho povrch má temně červenou barvu a není pokryt ledem.

Pennsylvania Avenue, Washington (1900 a 2013)

Snímek z prosince 1969 zachycuje Mansona během eskorty k předběžnému slyšení u soudu.

Po elektrických automobilech přicházejí na řadu elektrické náklaďáky

Obsluha 40mm kanonu Bofors vyhlíží v létě 1944 v Normandii letouny nepřítele

Vlky, kteří dřív ohrožovali dobytek, lovci v Yellowstonském parku zcela vyhubili – načež došlo k výrazným výkyvům v ekosystému.