Čím přitahuje astronomy Triton, největší měsíc Neptunu?

01.11.2014 - Michal Švanda

Největší měsíc planety NeptunTriton – představuje pro astronomy skutečně velmi zajímavé těleso. První známý satelit obíhající nejvzdálenější planetu Sluneční soustavy objevil už v roce 1846 britský astronom William Lassell.

Triton je sedmou největší přirozenou družicí v celém našem planetárním systému. Jedná se přitom o jediný velký satelit, který obíhá po retrográdní dráze (tedy proti pohybu planety), jež je navíc oproti rovníkové rovině Neptunu velmi skloněna. Z toho se usuzuje, že Triton nemohl vzniknout společně s rodnou planetou, ale že se jedná o zachycené těleso, které bylo nejspíš původně planetkou na samostatné heliocentrické dráze. Zřejmě i v důsledku toho není jeho oběžná dráha stabilní, ale jedná se spíše o utahující se spirálu, po níž se satelit přibližně za 3,6 miliardy let přiblíží k planetě natolik, že jej roztrhají slapové síly.

Triton dále poutá pozornost astronomů atmosférou složenou převážně z dusíku (podobnou najdeme ve Sluneční soustavě už jen u Saturnova měsíce Titanu a na Zemi), ale především je geologicky aktivní. V případě takovéhoto ledového měsíce pak mluvíme o tzv. kryovulkanismu, kdy z nitra tělesa tryskají gejzíry amoniaku a ledu. Současně se zdá, že se povrchové útvary (hory a údolí) formují také působením ledově-tektonických procesů. Až na pracovní látku jde o pochody podobné těm, jež probíhají i na Zemi.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 1/2014
  • Zdroj fotografií: NASA, Wikipedie

Vizualizace zachycuje první známou mezihvězdnou planetku `Oumuamua. Získaná měření naznačují, že `Oumuamua je nejspíš husté, pravděpodobně kamenné nebo dokonce kovové 400 metrů dlouhé těleso, jeho povrch má temně červenou barvu a není pokryt ledem.

Pennsylvania Avenue, Washington (1900 a 2013)

Snímek z prosince 1969 zachycuje Mansona během eskorty k předběžnému slyšení u soudu.

Po elektrických automobilech přicházejí na řadu elektrické náklaďáky

Obsluha 40mm kanonu Bofors vyhlíží v létě 1944 v Normandii letouny nepřítele

Vlky, kteří dřív ohrožovali dobytek, lovci v Yellowstonském parku zcela vyhubili – načež došlo k výrazným výkyvům v ekosystému.