Čínská orbitální stanice je mimo kontrolu a brzy zanikne v atmosféře

Mise Nebeského paláce Tchien-kung 1 se chýlí ke konci. Do několika měsíců shoří v atmosféře

10.08.2017 - Stanislav Mihulka

Nebeský palác Tchien-kung 1, tedy první čínská orbitální stanice, je na oběžné dráze od roku 2011. Svou práci má za sebou. Číňané se snažili Nebeský palác udržovat ve vesmíru, ale před necelým rokem ztratili nad stanicí kontrolu.

Od té doby se stanice přiblíží Zemi zhruba o 160 metrů za každý den. To ale nebude trvat do nekonečna. Pokud se stanice opět nedostane po kontrolu operačního střediska, což není pravděpodobné, tak přijde konec. V určitou chvíli se Nebeský palác dostane tak nízko, že zahájí pád do atmosféry.

Kdy zanikne Nebeský palác?

Otázkou je jenom, kdy k tomu dojde. Podle výpočtů odborníků Úřadu OSN pro vesmírné záležitosti (UNOOSA, anglicky United Nations Office for Outer Space Affairs) k tomu dojde někdy mezi říjnem 2017 a dubnem 2018. S největší pravděpodobností to bude někdy v lednu.

TIP: Úspěšný start Tchien-kung 2: Čína je zase o krok blíž vlastní vesmírné stanici

Zatím je jasné, že k tomu dojde někde mezi 43. stupněm severní šířky a 43. stupněm jižní šířky. Tedy zhruba mezi Itálií a Novým Zélandem. Na zem by neměly dopadnout žádné trosky, ale pokud se to stane, tak by se jim lidé měli zdaleka vyhnout, kvůli nebezpečnému hydrazinu.

Kordite / Flickr