Co by se stalo, kdyby Slunce najednou „zhaslo“?

06.12.2014 - Michal Švanda

Kdyby Slunce náhle přišlo o svůj niterný termojaderný zdroj, v prvé řadě by to postihlo jej samotné. Tlak záření totiž brání gravitačnímu kolapsu naší hvězdy. Při neexistujícím záření by se tak Slunce velmi rychle smrštilo až do stavu elektronově degenerovaného plynu, tedy látky, která tvoří podstatu bílých trpaslíků, ale najdeme ji i v nitrech trpaslíků hnědých. Kdyby došlo k náhlému zániku veškerého vnitřního tlaku Slunce, zkolabovalo by za méně než půl hodiny. Tak jednoduše to však nejde: gravitační kolaps je pomalý, ohřívá materiál hvězdy a nutí ji také zářit. Slunce by tedy dále v určité míře svítilo, odhadem několik desítek milionů let.

Dlouhodobý dopad na pozemský život by však byl zničující. Biosféru zásobuje transformovaná energie Slunce a vyjma jaderné energie mají všechny naše zdroje prapůvod ve slunečním záření. Země by zmrzla, přičemž by přežily pouze organismy na dnech oceánů fungující na základě chemosyntézy. Rozpadly by se potravní řetězce a drtivá většina současných biologických druhů by byla odsouzena k záhubě. Můžeme pouze odhadovat, zda by se novému prostředí dokázal s využitím určitých technologií přizpůsobit člověk. Možná ano: podmínky na modré planetě by se totiž podobaly situaci budoucích kolonizátorů Marsu – a tu rozhodně nepovažujeme za beznadějnou.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 3/2014

Vizualizace zachycuje první známou mezihvězdnou planetku `Oumuamua. Získaná měření naznačují, že `Oumuamua je nejspíš husté, pravděpodobně kamenné nebo dokonce kovové 400 metrů dlouhé těleso, jeho povrch má temně červenou barvu a není pokryt ledem.

Pennsylvania Avenue, Washington (1900 a 2013)

Snímek z prosince 1969 zachycuje Mansona během eskorty k předběžnému slyšení u soudu.

Po elektrických automobilech přicházejí na řadu elektrické náklaďáky

Obsluha 40mm kanonu Bofors vyhlíží v létě 1944 v Normandii letouny nepřítele

Vlky, kteří dřív ohrožovali dobytek, lovci v Yellowstonském parku zcela vyhubili – načež došlo k výrazným výkyvům v ekosystému.