Do jaké velikosti se nafoukne červený obr?

03.10.2015 - Michal Švanda

Červený obr představuje výsledek hvězdného vývoje při odklonu stálice z hlavní posloupnosti. V samotném centru hvězdy se během pobytu na hlavní posloupnosti nahromadí pouze neaktivní heliový popel vodíkové termojaderné reakce a hoření se posune do slupky, která se prokousává směrem k povrchu tělesa. Neaktivní jádro nedokáže efektivně vzdorovat gravitační síle, centrum hvězdy se tedy více zahustí a zahřeje, čímž vzroste i tempo hoření ve slupce. Celková rychlost „výroby energie“ tak může stoupnout až 10 000×.

V důsledku zvýšeného tlaku záření expandují vnější obálky tělesa až do ustavení rovnováhy a jejich rozepnutí způsobí pokles fotosférické teploty: vznikne červený obr – řídká hvězda o mnohonásobku původního rozměru s chladnějším povrchem. Slunce se stane červeným obrem za 5–6 miliard let a rozepne se až za dráhu Země. Hmotnější hvězdy by se mohly v našem solárním systému zvětšit až k trajektorii Saturnu, tedy na úctyhodný poloměr 1,5 miliardy kilometrů.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 1-2/2015