Drsný dilofosaurus: Dinosaurus přežil vážná zranění s osmi zlomeninami

01.03.2016 - Stanislav Mihulka

Dilofosaurus se zřejmě střetl s jiným predátorem tehdejšího světa. Ze souboje vyšel zle zraněn, ale ze svých zranění se zotavil

Dinosaurus Dilophosaurus wetherilli byl šestimetrovým, dravým a opeřeným dinosaurem ze spodní jury, který žil před 193 miliony let. Měřil šest metrů, vážil až půl tuny a účinkoval v Jurském parku. Tam byl menší než ve skutečnosti a plival jed, což si ovšem Spielberg vymyslel.

Paleontologové zjistili, že byl také podle všeho velice odolný. Z jedné kostry dilofosaura vyčetli, že přežil značný počet zranění. Napočítali celkem osm míst se zlomeninou kosti nebo poškozením kosti infekcí.

Příčiny poranění dilofosaura nejsou příliš jasné. Dinosaurus se možná střetl s dalším dilofosaurem nebo jiným dravým dinosaurem. Důležité ale je, že po osudovém střetu poměrně dlouho přežil.

• Zdroj textu: IFL Science, PLoS One
  • Zdroj fotografií: Wikipek / Wikimedia Commons

Tradiční trh na jednom z mnoha malých náměstí v Lille. Podobné se konají každé sobotní ráno a na stáncích najdete vše, po čem vaše srdce touží.

Kresba podle dřevořezby doprovázející českou zprávu o pádu povětroně v Durynsku

USS Constitution představuje skutečný unikát: Třístěžňová fregata je totiž originál. Na vlnách se plaví od roku 1797 a kromě britské HMS Victory (která se však několik let rekonstruovala) jde o nejstarší a nejdéle sloužící válečnou loď světa. Vznikla v bostonské loděnici podle návrhu konstruktéra Joshuy Humphreyse a největší úspěch slavila roku 1812, kdy porazila pět anglických plavidel. Vysloužila si tak přezdívku Old Ironside, v překladu „lamželezo“. Od roku 1907 funguje v Bostonu jako muzejní loď s prohlídkami pro veřejnost.

Flétňáci australští jsou pěkní, inteligentní a nebezpeční