Existují okolo černých děr tzv. ohnivé stěny?

06.05.2017 - Michal Švanda

Černá díra - Podle některých vědců se v blízkosti horizontu událostí nachází jakási stěna, která spálí vše, co se k ní přiblíží

Černé díry představují tajemné objekty, v nichž se potkává pole působnosti obecné teorie relativity – testované na velkých prostorových škálách – a kvantové mechaniky, která dobře vysvětluje chod mikrosvěta. Bohužel, v režimu černých děr spolu obě teorie příliš „nespolupracují“, což vede k mnoha paradoxům.

Na jeden z nich poukázali vědci teprve nedávno: Je-li černá díra dostatečně velká – třeba jako ty, jež leží v centrech galaxií –, pak by těleso padající dovnitř nemělo průchod horizontem událostí zaznamenat. Jedná se o důsledek obecné teorie relativity. V daném případě se však uplatňují i další dva – neméně podstatné – pilíře fyziky: Jeden z nich pochází z kvantové mechaniky a říká, že se žádná informace nemůže ztratit, což by ovšem pád a uzavření testovacího tělesa do černé díry znamenaly. Podle principu lokality pak objekty ovlivňuje jejich bezprostřední okolí.

Ukazuje se však, že všechny tři principy najednou platit nemohou. Má-li být zachována informace a lokalita, pak musí na horizontu událostí existovat ohnivá stěna v důsledku intenzivního Hawkingova záření. Osud padajícího objektu by tak byl zpečetěn – přesněji řečeno „spečen“ – již přechodem horizontu událostí, neboť by se těleso ve zlomku sekundy vypařilo. Teprve další výzkumy však ukážou, zda ohnivá stěna skutečně existuje, nebo jde o nesprávnou konstrukci.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 7/2016

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.