Extrémní vzácnost: Astronomové objevili galaxii se dvěma prstenci

09.01.2017 - Stanislav Mihulka

Galaxie s prstencem, to je něco. A co teprve, když jsou takové prstence dva!

Galaxie se dvěma prstenci - Vnější prstenec galaxie PGC 1000714 je jasně patrný, vnitřní prstenec obklopuje eliptické jádro

Asi 359 milionů světelných let od nás se nalézá galaxie PGC 1000714. Jménem sice dvakrát nezaujme, ale co se týče vzhledu, tak podobnou galaxii odborníci nejspíš nikdy neviděli.

Galaxie má zřetelné eliptické jádro, které obklopují dva prstence, mezi nimiž je zřetelná mezera. Podle všeho jde o galaxii typu Hoag, což jsou právě galaxie s takovými prstenci kolem eliptického jádra, které jsou velmi vzácné. Šéfka výzkumu Burcin Mutlu-Pakdil z Univerzity v Minnesotě prohlásila, že ze všech známých galaxií patří k tomuto typu s prstencem méně než 0,1 procenta.

Galaxie se dvěma prstenci

Se dvěma prstenci je ale galaxie PGC 1000714 unikátní i mezi galaxiemi typu Hoag. Vnější prstenec galaxie je dobře patrný a vznikl asi před 130 miliony let. Stáří eliptického jádra galaxie badatelé odhadují na 5,5 miliard let. Vnitřní prstenec galaxie ho těsně obtáčí a nebylo snadné ho objevit.

TIP: Zářivý vesmírný terč: Co rozjasňuje střed galaxie M94?

Zatím sice není možné říct, jak prstence vznikly. Stalo se tak ale zřejmě v různou dobu. Podle vědců by vnější prstenec mohl být pozůstatkem nedaleké trpasličí galaxie, která byla bohatá na kosmický plyn.

• Zdroj textu: North Carolina Museum of Natural Sciences, MNRAS
  • Zdroj fotografií: Ryan Beauchemin

V Perugii můžete projít etruskou bránou starou více než dva tisíce let.

Mamograf je speciální rentgen pro diagnostiku rakoviny prsu