Fosilie ze země mrazu: Paleontologové dobývají poklady Antarktidy

10.05.2016 - Stanislav Mihulka

Přivézt z Antarktidy fosilie není jenom tak. Nacházejí se tam ale zajímavé věci

Předtím, než Antarktidu pohltil led, tak to byl normální kontinent plný života. Z jeho fosilní historie ale zatím známe jenom velice málo. Donedávna to bylo jenom pár nálezů dinosaurů a jinak jenom mlži a podobné fosilie.

Nedávno se ale z Antarktidy vrátili paleontologové a přivezli s sebou hotový vědecký poklad. Souhrou příznivých okolností se jim povedlo nashromáždit více než tunu fosilií z období samotného závěru druhohor, před 71 až 67 miliony let. Většinu z fosilií představují druhy mělkého mořského dna.

TIP: V Arktidě odkryli zkamenělý prales

Mezi objevenými fosiliemi jsou nálezy mořských ještěrů plesiosaurů a mosasaurů a také dinosaurus, který je podle všeho novým druhem pro vědu. V Antarktidě nejspíš ještě objevíme hodně zajímavé věci.

• Zdroj textu: IFL Science, University of Queensland
  • Zdroj fotografií: University of Queensland

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák