Frankensteinovská galaxie UGC 1382: Monstrum poskládané z náhradních dílů

04.06.2018 - Martin Reichman

Galaxii UGC 1382 vědci dlouho považovali za nepříliš významnou a v podstatě všední eliptickou galaxii jakých je ve vesmíru spousta. Druhý pohled na tento objekt ale odhalil fascinující skutečnost. Zatímco při pozorování ve viditelném spektru se UGC 1382 jevila jako malá eliptická galaxie, pozorování v ultrafialovém spektru odhalilo obří spirální ramena a ohromující velikost galaxie.

Frankenstein mezi galaxiemi

Galaxie UGC 1382, ležící asi 250 milionů světelných let od Země, je podle nových poznatků velká přibližně 718 tisíc světelných let – což je téměř osmkrát více než kolik činí průměr Mléčné dráhy (zhruba 91 tisíc světelných let). Jde tak o jednu ze tří největších izolovaných galaxií diskového tvaru, přičemž její masa je tvořena především rotujícím diskem řídkého plynu.

Velikost galaxie ale není jedinou její zajímavostí – podle vědců je složena z několika různě starých galaxií. Vnitřní část galaxie je výrazně mladší, než její vnější části. Obvykle tomu bývá přesně naopak - ve vnitřních částech galaxií se nacházejí nejstarší hvězdy. Kromě pozůstatků eliptické galaxie v ní vědci objevili části typické pro spirální a čočkové galaxie. Galaxii UGC 1382 tak lze bez nadsázky nazvat vesmírným Frankensteinem mezi galaxiemi.

galaxie