Houby z Antarktidy přežily simulované podmínky Marsu

01.02.2016 - Stanislav Mihulka

Evropští vědci nasbírali houby z antarktických skal a pokusem na Mezinárodní vesmírné stanici ověřili, že zvládnou podmínky prostředí na povrchu Marsu

Evropští badatelé před pár lety podnikli výpravu do antarktických Suchých údolí McMurdo, která jsou považována za prostředí nejpodobnější povrchu Marsu. Nasbírali tam vzorky doopravdy drsných hub rodu Cryomyces, které rostou pod povrchem a ve štěrbinách antarktických skal.

Houby poslali na oběžnou dráhu, kde je v rámci experimentu EXPOSE-E umístili na vnější stranu modulu Columbus Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Pro houby tam vytvořili napodobeninu povrchu Marsu, kde houby strávily 18 měsíců.

Po uplynutí 18 měsíců se ukázalo, že sice jen necelých 10 procent vzorků hub bylo po vystavení podmínkám podobných Marsu schopno růst a tvořit kolonie, ale celých 60 procent buněk těchto hub zůstalo netknutých a jejich DNA rovněž vydržela. Výsledky experimentu potvrzují, že by na Marsu případně mohly fungovat organismy podobné pozemským.

• Zdroj textu: Spanish Foundation for Science and Technology (FECYT), Astrobiology
  • Zdroj fotografií: David Saul / Wikimedia Commons

Vzducholoď Italia, jež se v roce 1928 měla vznést k severnímu pólu, nakonec svého cíle dosáhla, poté však tragicky ztroskotala.

Sériová výroba návratových modulů lodí Sojuz