Hubbleův vesmírný dalekohled

11.03.2014

Nejznámější dalekohled - Hubbleův vesmírný dalekohled byl vynesen na oběžnou dráhu americkým raketoplánem v roce 1990

Hubbleův vesmírný dalekohled (HST) byl pojmenován po jednom z nejvýznamnějších astronomů Edwinu P. Hubbleovi (1889–1953). Observatoř se skládá nejen ze samotného dalekohledu, ale z celé řady dalších nezbytných systémů. Patří mezi ně například systém orientace a stabilizace, přístroje pro zobrazení a analýzu záření, řídicí systém, systém zálohování a předávání pozorovaných dat, telemetrický systém, energetický systém atd. Celková délka dalekohledu je 13,1 m a průměr činí 4,3 m.

„Hubble“ byl konstruován se záměrem, že jej občas na oběžné dráze kolem Země navštíví raketoplán s posádkou, která provede údržbu a případné opravy. Po jeho vypuštění však astronomy čekalo zklamání: dalekohled se nedal pořádně zaostřit. A tak se vlastně hned po startu začala připravovat první servisní mise, jež měla za úkol nasadit na dalekohled jakési „brýle“ – korektor – které by umožnily kvalitní pozorování. Při dalších servisních letech byla provedena údržba a výměna řady detektorů, takže v současné době je HST mnohem dokonalejší než krátce po vypuštění.

Hubble Space Telescope
Start: 24. 4. 1990
Výška oběžné dráhy: 560 km
Hmotnost: 11 110 kg
Pozorování v oboru: viditelné světlo, ultrafialové a blízké infračervené záření

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 12/2012

V Perugii můžete projít etruskou bránou starou více než dva tisíce let.

Mamograf je speciální rentgen pro diagnostiku rakoviny prsu