Hvězda KIC 11145123 je nejkulatějším známým objektem ve vesmíru

Mezinárodní tým astronomů dospěl k zajímavému objevu. Podařilo se jim zjistit, že hvězda zvaná KIC 11145123 je nejkulatějším známým tělesem ve vesmíru

22.11.2016 - Stanislav Mihulka

Hvězda KIC 11145123 je od nás vzdálená asi 5 tisíc světelných let. I na tuto nemalou vzdálenost se astronomům povedlo určit, že se polární a rovníkový průměr hvězdy liší o pouhé 3 kilometry, při jejich délce zhruba 1 558 000 kilometrů. Znamená to, že jde o nejkulatější známý objekt ve vesmíru.

Laurent Gizon z německého Max Planck institutu pro výzkum Sluneční soustavy a jeho kolegové použili metodu hvězdné seismologie, čili asteroseismologie. Hvězda KIC 11145123 je jednou ze 150 tisíc hvězd, které po čtyři roky nepřetržitě vesmírný teleskop Kepler. Z těchto pozorování badatelé vyčetli změny jasnosti hvězdy a z nich poté odvodili její pravidelné rozpínání a opětovné smršťování, které souvisí se tvarem hvězdy.

TIP: Nejrychleji rotující hvězda se točí rychlostí 2 miliony kilometrů v hodině

Jedním z důvodů, proč je hvězda KIC 11145123 tak extrémně kulatá, je i to, že oproti většině ostatních hvězd rotuje jen velice pomalu.

IFL Science, Science Advances