Jak dlouho cestuje foton z nitra Slunce na povrch?

21.05.2014 - Michal Švanda

Na tuto otázku nelze dát přesnou odpověď. V hustých vrstvách slunečního nitra se foton s velmi krátkou vlnovou délkou pohybuje jako opilec procházející nočním lesem: vždy letí přímo na velmi krátkou vzdálenost (zlomky milimetru) a srazí se s atomem sluneční látky, který jej rozptýlí do jiného směru. Pravděpodobnost rozptylu dopředu (ven ze Slunce) je jen nepatrně vyšší než pravděpodobnost rozptylu zpět (dovnitř hvězdy).

Přestože se tedy foton mezi srážkami pohybuje rychlostí světla (300 000 km/s), od centra Slunce se v průměru vzdaluje rychlostí jen necelý 1 cm/s. Tato rychlost se zvyšuje k vnějším (řidším) vrstvám sluneční obálky, kde činí volná vzdálenost fotonu mezi srážkami až 0,4 cm. Celkově tedy foton cestuje z nitra až k povrchu Slunce 10–170 tisíc let. Odtam pak volně uniká do kosmického prostoru a za necelých osm a půl minuty urazí vzdálenost k Zemi.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 5/2013

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák