Jak funguje imunita ve vesmíru? Odpověď hledá experiment s dvojčaty

29.12.2015 - Stanislav Mihulka

Porovnáním imunity astronauta na orbitální stanici s imunitním systémem jeho dvojčete na Zemi se v NASA dozvědí, jaký má vesmír vliv na imunitu

Ve vesmíru zatím nejsou žádné nemocnice a lékařů tam také není nijak zvlášť moc. Účastníci letů do vesmíru procházejí karanténou, vybavení kosmických lodí dezinfekcí, a všichni se snaží, aby ve vesmíru nikdo neonemocněl. Jak se ale osmělujeme stále hlouběji do vesmíru, tak musíme zjistit, jak bude lidské tělo v takovém prostředí reagovat na infekce.

V NASA proto spustili experiment, kterého se účastní astronauti dvojčata. Scott Kelly je na palubě Mezinárodní vesmírné stanice, zatímco jeho bratr Mark se účastní experimentu na Zemi.

Oba dva se očkovali proti chřipce, a průběžně si odebírají vzorky krve. Vědci očekávají, že pozorováním dvojčat odfiltrují vliv většiny genetických faktorů a prostředí na imunity a o to přesněji zjistí, jak je lidský imunitní systém ovlivněn pobytem ve vesmíru.

• Zdroj textu: IFL Science, NASA.

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák