Jak může rotující loď „imitovat“ gravitaci?

04.04.2015 - Michal Švanda

Stav beztíže má na lidské tělo nepříznivý zdravotní vliv. Dochází k degradaci svalové tkáně, k řídnutí kostí a k dalším fyziologickým změnám. Kosmonauti dlouhodobě pobývající například na Mezinárodní kosmické stanici mají po návratu často doslova problém postavit se na vlastní nohy. Pro dlouhodobé kosmické výpravy by taková tělesná degenerace byla velkým rizikem. Konstruktéři se tedy snaží napodobit tíhové působení – vytvářejí „umělou gravitaci“.

Pomineme-li gravitační plátování ze Star Treku, které nikdy neselhává, jednou z možností, jak problém vyřešit, je uvedení celé kosmické lodi do rotace. Pro lidské tělo není důležité, co je zdrojem síly působící jako tíha. Na Zemi je to sice gravitační působení, na rotující lodi tuto roli snadno zastane síla odstředivá. Odstředivá síla je úměrná úhlové rotační rychlosti a druhé mocniny poloměru, na němž tato síla působí.

Optimálním technickým řešením by tedy byla obytná část lodi ve tvaru prstence s velkým poloměrem, který se relativně pomalu otáčí. Když už jsme nakousli vědeckofantastické filmy: takové řešení se objevilo například ve Vesmírné odyseji nebo nedávné novince Interstellar.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 10/2014

V Perugii můžete projít etruskou bránou starou více než dva tisíce let.

Mamograf je speciální rentgen pro diagnostiku rakoviny prsu