Jak se dostal život na Zemi?

08.08.2015 - Michal Švanda

Otázky života ve vesmíru řeší vědní obor astrobiologie, který se snaží prozkoumat možnost života na jiných planetách, odpovědět na otázky o původu života na Zemi a ve vesmíru a stanovit nutné podmínky pro jeho vznik a vývoj. Astrobiologové si svůj výzkum obvykle zjednodušují studiem života založeného na uhlíkových organických molekulách v přítomnosti tekoucí vody, vyskytujícího se v okolí hvězd podobných Slunci.

Na Zemi se život objevil před 3,5 miliardy let, tedy pouhou miliardu let po vzniku planety, přičemž zárodky pozemské biosféry sem mohly být snadno zavlečeny z kosmu. Hypotézou panspermie se zabýval již Anaxagoras v 5. století př. n. l. Zárodky organismů mohly na mladou Zemi dopravit meteority, neboť metabolicky neaktivní spory bakterií by podle některých výzkumů dokázaly snadno přežít cestu nepřátelským kosmickým prostorem. V některých horninách byly nalezeny spory bakterií, které nebyly aktivní přes čtyřicet milionů let.

Některé meteority nalezené na Zemi prokazatelně pocházejí z jiných těles Sluneční soustavy: z Měsíce, z planetky Vesta a také z Marsu. Jejich prostřednictvím by se život mohl šířit přinejmenším planetární soustavou jako obří nákaza. V odborných časopisech byly již publikovány články o nalezení mimozemských bakterií. Všechny tyto studie se však v současnosti považují za velmi kontroverzní a rozhodně nikoliv průkazné: jmenujme například nález domnělých bakteriálních fosilií v meteoritu s označením ALH84001 pocházejícím z Marsu nebo objevy do té doby neznámých kmenů bakterií uvnitř meteoritů či ve stratosféře. Tyto neznámé kmeny považují někteří vědci za zástupce mimozemských bakterií a jejich vzdálenou příbuznost s bakteriemi pozemskými interpretují jako důkaz svědčící ve prospěch panspermické teorie.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 6/2013