Tajemství vesmírných monster: Jak se hledají černé díry?

26.08.2017 - Michal Švanda

Černá díra - Objekt Sagittarius A+ je zdrojem rádiového záření. Astronomové předpokládají, že příčinou je černá díra v centru naší Galaxie

Černá díra se v černém vesmíru hledá opravdu obtížně. Pokud je zcela osamocená, pak ji detekovat nelze, a i černé díry v blízkosti jiných objektů můžeme odhalit jen pomocí nepřímých metod. Gravitační působení tohoto zhrouceného objektu je totiž tak silné, že z něj neunikne dokonce ani elektromagnetické záření, které je pro astronomy jediným nosičem přímé informace.

TIP: Tajemství černých děr: 15 podivuhodných a málo uvěřitelných faktů

Silná gravitace černé díry se však projevuje na pohybech těles a látky v jejím bezprostředním okolí. Na přítomnost černé díry je tak možné usoudit například z pohybů hvězd v hvězdokupě kolem neviditelného centra, jako je tomu například v centru naší Galaxie, nebo z nasávání (akrece) látky z bezprostředního okolí – z plynného disku, nebo dokonce ze stálice kroužící nedaleko. Probíhající akrece se projevuje jako výrazný zdroj rentgenového záření i dalších jevů, například relativistických výtrysků, které již můžeme pozorovat prostřednictvím elektromagnetického záření.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 11/2016

Jezero Van ukrývá velkou stavbu z éry království Urartu

Druh alkoholu má význam pro náladu pijana

Jedovatou barvu plnou olova ochutnával, otrava byla otázkou času…

Střet kavalerie v bitvě u Náchoda 27. června 1866

Vizualizace planety Ross 128 b o velikosti Země s vhodnými teplotními podmínkami na povrchu. Systém leží pouhých 11 světelných let od Země.