Jak se Země a Měsíc navzájem ovlivňují? Způsobuje Země vzdalování Měsíce?

28.03.2015 - Michal Švanda

Země a Měsíc tvoří nerozlučný pár, jenž společně putuje kolem Slunce. Obě tělesa jsou přitom skutečně úzce spjata. Budoucnost našeho přirozeného satelitu předurčil už jeho zrod při obřím impaktu planetesimály o velikosti Marsu před 4,5 miliardy let. Vzdálenost Země–Měsíc pak činí pouhých 384 000 km, což je dost blízko, aby se projevily rozdíly v přitažlivé síle mezi vzájemně vzdálenějšími a bližšími částmi obou těles – fyzikové mluví o tzv. slapech.

Slapová síla má tendenci pokřivit povrchy zmíněných vesmírných objektů, aniž by se změnil jejich objem. Na naší planetě i jejím průvodci tak vznikají dvě vybouleniny: jedna téměř na spojnici obou těles a druhá na opačné straně. Na Zemi tyto vybouleniny velmi dobře známe jako příliv a odliv oceánů, ovšem málokdo ví, že podobné procesy prodělává i pevná litosféra – každých 12 hodin se zvedá a klesá asi o 40 cm. Putující slapová vlna způsobuje pnutí a tření, čímž se disipuje (nezvratně mění) energie slapové síly. Není jí přitom zrovna málo: slapové vlny disipují přibližně 2,5 TW, tedy ekvivalent 2 500 bloků jaderné elektrárny Temelín.

Slapové tření zpomaluje rotaci Země (zhruba o 2,3 ms za sto let) a v důsledku zachování momentu hybnosti se Měsíc od naší planety vzdaluje (asi o 3 cm za rok). Slapy přestanou hrát roli, pokud se vyrovnají rotační periody obou těles a doba oběhu Měsíce kolem Země. Jak víme, rotace našeho satelitu už se s jeho oběžnou dobou shoduje – Měsíc má tzv. vázanou rotaci, která představuje důsledek dlouhodobého působení zemských slapů v minulosti.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 9/2014

Vizualizace zachycuje první známou mezihvězdnou planetku `Oumuamua. Získaná měření naznačují, že `Oumuamua je nejspíš husté, pravděpodobně kamenné nebo dokonce kovové 400 metrů dlouhé těleso, jeho povrch má temně červenou barvu a není pokryt ledem.

Pennsylvania Avenue, Washington (1900 a 2013)

Snímek z prosince 1969 zachycuje Mansona během eskorty k předběžnému slyšení u soudu.

Po elektrických automobilech přicházejí na řadu elektrické náklaďáky

Obsluha 40mm kanonu Bofors vyhlíží v létě 1944 v Normandii letouny nepřítele

Vlky, kteří dřív ohrožovali dobytek, lovci v Yellowstonském parku zcela vyhubili – načež došlo k výrazným výkyvům v ekosystému.