Jak si zebřičky vybírají partnera: Povaha z ptačí perspektivy

13.09.2017 - Zuzana Teličková

Zebřička k zebřičce sedá -<p>Zebřičky si nevybírají samce jen podle velikosti těla a tělesné kondice. Neméně důležitá je povaha</p>
Zebřička k zebřičce sedá -

Výzkum zebřiček pestrých vedený biology z University of Exeter v Anglii ukázal, že samičky se nemusí při výběru partnera řídit vždy jen pohlavními znaky. Vybírají si svého druha i podle osobnosti bez ohledu na fyzický vzhled. Zoologové nejprve rozdělili populaci čítající 150 zebřiček podle osobností. Použili k tomu sérii speciálních behaviorálních testů hodnotících zejména jejich chuť prozkoumávat nové prostředí a zaznamenávali způsob reakce jednotlivých zebřiček na nové předměty. Pak provedli pokus, při kterém každá samička pozorovala dva samečky zkoumající neznámé voliéry. Když byli samci i samičky zase pohromadě, sledoval vědecký tým, se kterými samci budou samičky trávit víc času.

TIP: Nové ptačí hity aneb Samičky strnadců mají raději ploužák

Ukázalo se, že samičky, které samy rády objevovaly nové prostředí, mají tendenci vybírat si sebevědomé samce bez ohledu na velikost těla, tělesnou kondici či barvu zobáku. Méně zvídavé samice nepreferovaly žádného ze samců. Vedoucí vědeckého týmu Sasha Dallová říká: „Teď máme první důkaz o tom, že i u některých zvířat je důležité, aby rodiče měli slučitelné povahy. V případě lidí by to jistě odsouhlasil každý z nás, ale u jiných živočišných druhů jsme to zatím přehlíželi.“ Předešlé studie ukázaly, že u některých živočichů existuje souvislost mezi povahou páru a jejich reprodukčním úspěchem. Stejně tak pár zebřiček-průzkumníků přivádí na svět zdravější a silnější mláďata než pár s rozdílnými povahovými vlastnostmi.

• Zdroj textu: Příroda 10/2011