Jak velká je Místní skupina či kupa galaxií?

05.09.2015 - Michal Švanda

Místní skupinu galaxií tvoří kupa gravitačně vázaných hvězdných ostrovů nejrůznějších typů. Celkově se jedná o 54 známých zástupců, ve skutečnosti je však toto číslo nejspíš vyšší. Do Místní skupiny patří všechny galaxie do vzdálenosti asi 10 milionů světelných let od středu, který se nachází někde mezi Mléčnou dráhou a Galaxií v Andromedě. Předpokládá se, že celková hmotnost všech členů dosahuje asi 13 biliard sluncí, i tento odhad je ovšem nutné považovat za velmi orientační.

Místní skupina má výrazně binární rozdělení – z velké dálky připomíná činku. V centrech nalezneme dva největší zástupce: Mléčnou dráhu, která je v celé kupě největší a nejhmotnější, a Galaxii v Andromedě, jež obsahuje nejvíce hvězd. Obě pak mají početnou rodinu satelitů, přičemž k těm „našim“ patří oba Magellanovy oblaky a dalších 12 trpasličích galaxií. Třetího výrazného člena Místní skupiny představuje Galaxie v Trojúhelníku, která je možná satelitem Galaxie v Andromedě. Hmotnosti ostatních hvězdných ostrovů jsou v porovnání se zmíněnými třemi výrazně nižší.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 1-2/2015

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák