Jak zařídit, aby stromy rostly rychleji a do větší výšky?

17.04.2015 - Stanislav Mihulka

Geneticky vylepšené topoly rostou dvakrát rychleji, jsou vyšší, širší a také mají více listů, než normální topoly

Stromy pro nás představují velice lákavý zdroj obnovitelných surovin. Jejich využitelnost je ale omezená pomalým růstem stromů. Simon Turner z Manchesterské univerzity a jeho kolegové se to teď rozhodli změnit.

Vědcům se povedlo úspěšně zmanipulovat dva geny PXY a CLE u topolů, které pak rostly rychleji a dosahovaly větší velikosti. Vycházeli z toho, že rychlost růstu stromů určuje rychlost dělení buněk ve kmeni stromu. Geneticky vylepšené topoly rostou oproti normálním topolům dvojnásobnou rychlostí, a také jsou vyšší, širší a mají více listů.

Prý bude potřeba ještě další výzkum topolů v terénu. Už teď je ale zřejmé, že by se podobné zrychlené stromy mohly stát zdrojem biopaliva, rozmanitých chemikálií a materiálů. Jako bonus v klimaticky neklidné době mohou takové stromy omezit vypouštění oxidu uhličitého do atmosféry.

• Zdroj textu: University of Manchester, Current Biology
  • Zdroj fotografií: Simer Turner / University of Manchester

Vizualizace zachycuje první známou mezihvězdnou planetku `Oumuamua. Získaná měření naznačují, že `Oumuamua je nejspíš husté, pravděpodobně kamenné nebo dokonce kovové 400 metrů dlouhé těleso, jeho povrch má temně červenou barvu a není pokryt ledem.

Pennsylvania Avenue, Washington (1900 a 2013)

Snímek z prosince 1969 zachycuje Mansona během eskorty k předběžnému slyšení u soudu.

Po elektrických automobilech přicházejí na řadu elektrické náklaďáky

Obsluha 40mm kanonu Bofors vyhlíží v létě 1944 v Normandii letouny nepřítele

Vlky, kteří dřív ohrožovali dobytek, lovci v Yellowstonském parku zcela vyhubili – načež došlo k výrazným výkyvům v ekosystému.