Je hnědý trpaslík hvězdou?

21.02.2014 - Michal Švanda

Hnědí trpaslíci jsou v „kosmické zoo“ na pomezí mezi hvězdami a planetami. Jde o plynné objekty s charakteristickou hmotností mezi 10 a 80 hmotnostmi Jupiteru a povrchovou teplotou 300 až 1 000 kelvinů. Je zajímavé, že bez ohledu na hmotnost mají všichni velikost srovnatelnou s Jupiterem.

Oproti hvězdám jsou hnědí trpaslíci málo hmotní, aby ve svém nitru udrželi termonukleární reakci. Oproti planetám však hnědí trpaslíci hmotnější než třináct Jupiterů ve svém nitru krátkodobě termonukleární reakce provozují – spalují především deuterium, a ti velmi hmotní i lithium. Někteří jsou protkáni silokřivkami magnetických polí a projevují se erupcemi v rentgenové oblasti spektra. Přesto hnědý trpaslík hvězdou není.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 11/2012
  • Zdroj fotografií: NASA/CalTech

Optofobie

Většina z nás každý den ráno po probuzení celkem bez problémů otevře oči. Pokud však trpíte optofobií, pak ve vás právě zvednutí víček a pohlédnutí na okolí vyvolává nefalšovaný děs. Porucha obvykle propuká poté, co člověk spatří něco velmi traumatizujícího – například přítele při aktu nevěry či smrt matky. Před svým strachem se optofobici uzavírají do temných místností bez výzdoby a dalších rozptylujících prvků. Musejí-li však čelit pohledu, který nedokážou snést, nastává u nich panika a úzkostné stavy.

Za barvu jezírka Cracker Lake jsou odpovědné ledovce. Při odtávání je z nich do jezera odplavován jemný kamenný prach. Odraz světla od těchto mikroskopických částeček vytváří dojem tyrkysově modré barvy.

Irští rebelové ochotně využili možnosti, jak zpochybnit vládu Jindřicha VII., a udělali si z Lamberta Simnela svého „jediného legitimního krále“. Eduard Plantagenet (vpravo), 17. hrabě z Warwicku, se dostal coby člen poražených Yorků do towerského vězení v pouhých deseti letech. Zemřel v něm o 14 let později.

Snímek pořízený letos v roce 2017 sondou Cassini zachycuje zkracující se stíny, jež planeta vrhá na své prstence. Tehdy, v době Saturnova letního slunovratu, dopadají pouze na zcela vnitřní prstence