Je u psychicky zdravého člověka možné změnit jeho vzpomínky?

17.2.2017 - Redakce 100+1
Jsou naše vzpomínky skutečně něčím, co nám nikdo nemůže vzít? Nebo lze i s nimi manipulovat?

Jak naznačuje nedávný experiment, možné to skutečně je. Výzkumníci z britské University of Bedfordshire provedli zmíněný pokus na vysokoškolácích, kteří nikdy neměli problém se zákonem. Zkusili je však přesvědčit, že se jako teenageři dostali do křížku s policií za velmi vážné delikty, například za ozbrojenou loupež.

Ukradené vzpomínky

Autoři experimentu kontaktovali rodiče studentů a požádali je o spolupráci a sdělení osobních detailů z minulosti dětí. Následně s mladými lidmi vedli několik 40minutových rozhovorů, v nichž promísili reálné vzpomínky zachycené rodiči s těmi falešnými, které si vědci vymysleli. Výsledky byly značně překvapivé: Z 30 účastníků, jimž odborníci vsugerovali, že se v pubertě dopustili trestného činu, rozvinulo falešnou vzpomínku na zločin plných 21 osob, tedy celých 70 %!

Podle badatelů hrála značnou roli právě podrobná znalost minulosti účastníků. „Všem stačil k vytvoření velmi detailní falešné vzpomínky pouze rozhovor v přátelském prostředí, v jehož rámci jsme smísili několik nepravdivých detailů s těmi reálnými,“ vysvětlila spoluautorka experimentu Julia Shawová.

Foto, ilustrace:
Zdroj:

S pomocí odborníků z oblasti vědy, techniky, biologie a medicíny vám objasníme všechno neznámé. Pokud vám už dlouho něco vrtá hlavou a nemůžete najít uspokojivou odpověď, neváhejte a zeptejte se na emailu 100+1@epublishing.cz, nebo na našem Facebooku, Twitteru či Google+. Nejlepší dotaz odměníme knihou.