Reklama


Junkers Ju 188: Vylepšení osvědčeného bombardéru

29.06.2017 - Miroslav Šnajdr

Povedené bombardéry Junkers Ju 188 nasadila Luftwaffe také v roli torpédových bombardérů v boji proti spojeneckým lodím

Ju 188 - Navzdory svým poměrně vysokým kvalitám se Ju 188 ve výzbroji Luftwaffe nikdy příliš nerozšířily
Ju 188 - Navzdory svým poměrně vysokým kvalitám se Ju 188 ve výzbroji Luftwaffe nikdy příliš nerozšířily

Ju 188 vznikl jako privátní typ, kterým se společnost Junkers snažila dále rozvíjet základní koncepci osvědčeného bombardéru Ju 88. Hlavní změnou se stala výrazně přepracovaná prostornější příď bez stupnění. Letoun se dále vyznačoval zvětšenými ocasními plochami a rozpětím a zlepšenou defenzivní výzbrojí. Prototyp Ju 88 V44, později přeznačený na Ju 188 V1, vzlétl v polovině roku 1942. Úvodní sériové Ju 188E-1 a Ju 188A-2 lišící se motory a schopné i střemhlavého bombardování do služby dorazily v druhé polovině roku 1943.

Junkers Ju 188E-1

  • Rozpětí: 22 m
  • Délka: 15,05 m
  • Vzletová hmotnost: 14 570 kg
  • Max. rychlost: 500 km/h
  • Dostup: 10 000 m
  • Dolet: 2 800 km
  • Pohonná jednotka: 2× hvězdicový BMW 801G-2 o 1 272 kW
  • Výzbroj: 1× 7,92mm kulomet, 2× 13mm kulomet a 1× 20mm kanón, 3 000 kg pum
  • Osádka: 4 muži
  • Uživatelé: Německo

Luftwaffe je nasadila také v roli torpédových bombardérů v boji proti spojeneckým lodím. Do zastavení výroby v únoru 1945 celkem vzniklo 1 234 letadel (uvádí se také 1 036 strojů) v řadě verzí, z toho 626 v průzkumném provedení (Ju 188D a Ju 188F).

Bojovým křtem prošly Ju 188 v srpnu a září 1943 během nočních náletů na Británii a při průzkumných akcích nad východní frontou. Působily také nad Středomořím, Severním mořem a Atlantikem. Za podmínek vzdušné nadvlády nepřátelských vzdušných sil však dosahovaly pouze malých úspěchů.

  • Zdroj textu: Válka REVUE SPECIÁL Letouny II. světové války
  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama



Reklama

Aktuální články

Revue

Robotický zaměstnanec Fabio dostal padáka

Věda

Opustit padající letoun nepředstavovalo pro piloty zdaleka jediný problém. Letec na padáku se mohl znovu dostat na mušku nepřítele

Válka

Protivníci se snažili hodit na Borgie všechny hříchy, aby tím očistili zbytek katolické církve

Historie

Zakladatel firmy Josef Manner I. začal v malém krámku a vypracoval se na továrníka s třemi tisíci zaměstnanci.

Zajímavosti

Naši planetu občas míjejí asteroidy

Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907