Juno překonala rekord Rosetty: Je nejvzdálenější sondou poháněnou Sluncem

Sonda Juno, mířící k Jupiteru, překonala rekord sondy Rosetty. Je aktuálně nejvzdálenější Sluncem poháněnou sondou

14.01.2016 - Martin Reichman

Také v roce 2016 nás čeká velkolepá vesmírná událost. Za necelý půlrok – 4. července, dorazí sonda Juno k největší planetě naší Soustavy. Přestože jí do cíle zbývá ještě 173 dnů, připsala si již jeden rekord. Juno je aktuálně nejvzdálenější lidskou sondou poháněnou solární energií. Během včerejška překonala dosavadní rekord sondy Rosetty - 793 milionů kilometrů od Slunce.

TIP: Juno prozkoumá radiační pásy Jupitera

Energii tato čtyřtunová sonda čerpá ze tří devítimetrových solárních panelů (celkem má na svých solárních ramenech 18 698 článků). Obří panely bude sonda rozhodně potřebovat, jakmile dorazí k Jupiteru, bude intenzita slunečního záření až 25× nižší, než je tomu na Zemi. V nejvzdálenějším bodě ji bude od životadárné hvězdy dělit úctyhodných 832 milionů kilometrů. Obří solární panely sondě poslouží také při stabilizaci na oběžné dráze Jupitera.

Sonda je také vybavena dvěma Li-ion akumulátorovými bateriemi o kapacitě 55 Ah, které jsou odolné proti radiačnímu prostředí a slouží k zásobování energií v případě zastínění fotovoltaických článků.