Juno prozkoumá radiační pásy Jupitera

25.07.2014

Jedna ze starých pravd kosmonautiky hovoří o tom, že zkoumáním vesmíru zkoumáme vlastně sami sebe. Potvrzuje ji i americká meziplanetární sonda Juno, která míří ke králi mezi planetami – k Jupiteru. Jejím cílem přitom bude podrobně studovat radiační pásy tohoto obra. Jejich studium nám umožní lépe pochopit fungování radiačních pásů naší planety.

Zkoumání radiačních pásů je pouze jedním úkolem sondy (i když tím hlavním). Vědce zajímá také složení planety, její gravitační pole a magnetosféra. Juno by měla zjistit, zda nemá planeta pevné jádro (což dodnes netušíme), stejně jako analyzovat rozložení vody v její atmosféře nebo rozmístění celkové hmoty tohoto obra. Zaměří se rovněž na zkoumání počasí Jupitera, zvláště pak jeho vichřic dosahujících rychlosti až 600 km/h.

Na 5. července 2016 se plánuje přílet k Jupiteru. Na polární dráze se má Juno k planetě přibližovat až na 4 300 km – a zase se vzdalovat až na dva miliony kilometrů. Dráha se bude postupně upravovat, takže oběžná doba dosáhne 11–14 dní. Počítá se nejméně s 33 oblety planety a s koncem mise v říjnu 2017. Následovat má řízený zánik sondy v hustých vrstvách atmosféry.

Juno
Start: 5. 8. 2011
Dosažení orbity Marsu:
5. 7. 2016 (plán)
Délka mise:
1 rok a 4 měsíce (plán)
Hmotnost: 3 625 kg
Oběžná doba: 11–14 dnů
Cíle mise: zkoumání radiačních pásů Jupitera, jeho magnetosféry a atmosféry

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 1/2013

Jezero Van ukrývá velkou stavbu z éry království Urartu

Druh alkoholu má význam pro náladu pijana

Jedovatou barvu plnou olova ochutnával, otrava byla otázkou času…

Střet kavalerie v bitvě u Náchoda 27. června 1866

Vizualizace planety Ross 128 b o velikosti Země s vhodnými teplotními podmínkami na povrchu. Systém leží pouhých 11 světelných let od Země.