Kde se nachází střed našeho vesmíru?

10.04.2014 - Michal Švanda

Podle současných kosmologických teorií (tedy teorií zabývajících se vznikem a vývojem vesmíru) nemá vesmír žádný střed. Předpokládá se, že je homogenní (všude stejný) a izotropní (stejný ve všech směrech) a že se rozpíná ve všech svých bodech. Pro smrtelníka je nesmírně obtížné přijmout model rozpínání vesmíru z „bodu velkého třesku“, aniž by se rozpínal „odněkud“.

Zkusme si tedy pro názornost představit vesmír jako nafukující se balonek a sebe jako dvojrozměrné bytosti, které se mohou pohybovat pouze po jeho povrchu, a nevnímají tudíž nic „vně“ ani „uvnitř“ balonku. Takový „vesmír“ se bude též rozpínat, budeme-li se však přemísťovat po povrchu balonku libovolným směrem, nikdy nenajdeme žádný význačný bod, který bychom mohli označit jako střed rozpínání. A v našem vesmíru to zřejmě funguje velmi podobně.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 3/2013

Robotický zaměstnanec Fabio dostal padáka

Opustit padající letoun nepředstavovalo pro piloty zdaleka jediný problém. Letec na padáku se mohl znovu dostat na mušku nepřítele

Protivníci se snažili hodit na Borgie všechny hříchy, aby tím očistili zbytek katolické církve

Zakladatel firmy Josef Manner I. začal v malém krámku a vypracoval se na továrníka s třemi tisíci zaměstnanci.

Naši planetu občas míjejí asteroidy