Když se srazí galaxie: Gravitační vlny vznikají dříve, než se myslelo

Po srážce a splynutí galaxií se gravitační vlny rozvlní za pouhých 10 milionů let

08.09.2016 - Stanislav Mihulka

Když se srazí dvě galaxie, tak se jejich centrální supermasivní černé díry postupně přiblíží a splynou. Spojení těchto nezměrných útvarů rozvlní prostor a vyšle gravitační vlny, které se rozeběhnou po celém vesmíru.

Až doposud nebylo možné spolehlivě předpovědět, za jak dlouho po splynutí galaxií k rozvlnění prostoru dojde. Mezinárodní tým astrofyziků teď ale využil rozsáhlých a detailních počítačových simulací, s jejichž pomocí určil, kdy se gravitační vlny objeví.

Simulace splynutí galaxií

Vědci simulovali splynutí dvou galaxií, starých přibližně 3 miliardy let. Každá ze simulovaných galaxií přitom obsahovala supermasivní černou díru s hmotností zhruba 100 milionů Sluncí. Počítačové simulace zabraly více než rok, během kterého běžely na počítačích v Číně, švýcarském Curychu a německém Heidelbergu.

TIP: Revoluce ve fyzice: Vědci poprvé zachytili neviditelné gravitační vlny

Výsledky realistických simulací vědce překvapily. Vyšlo jim, že se první gravitační vlny objeví asi za 10 milionů let po splynutí galaxií. To je asi stokrát rychleji, než si odborníci doposud mysleli.

University of Zurich / Astrophysical Journal