Do vesmíru míří flotila miniaturních satelitů KickSat-2

Do vesmíru se chystá flotila minisatelitů. Peníze na jejich vývoj a vypuštění do vesmíru pocházejí z veřejné sbírky

14.06.2016 - Stanislav Mihulka

Při letech do vesmíru se počítá každý gram. Aby také ne, když vynesení 1 gramu do vesmíru stojí okolo 60 až 70 dolarů (zhruba1 500 Kč). Ve vývoji satelitů proto hraje velmi důležitou roli miniaturizace.

Osobní vesmírný satelit pro každého

NASA brzy vypustí na oběžnou dráhu flotilu stovek extrémně miniaturních satelitů Sprite projektu KickSat-2, kterým se kvůli jejich velikosti říká „femtosatelity“ nebo také „chipsaty“. Každý Sprite má velkost poštovní známky o ploše 3,2 čtverečního centimetru a váží zhruba 5 gramů.

Vybavení Spritu zahrnuje miniaturní solární panel, gyroskop, magnetometr a zařízení pro rádiovou komunikaci. Před startem jsou Sprity umístěny do mateřského miniaturního satelitu CubeSat, který je na oběžné dráze vypustí do volného kosmického prostoru.

První hejno Spritů KickSat-1 odstartovalo na palubě nákladní lodi Dragon při letu SpaceX CRS-3 18. dubna 2014, kvůli technické závadě na CubeSatu ale všechny Sprity shořely v atmosféře.

TIP: Nákladní loď Dragon zachycena robotickým ramenem ISS

Mise KickSat-2 měla původně odletět s lodí Cygnus, jejíž start byl plánován na 6. července, kvůli technickým problémům ale miniaturní satelity na palubě nakonec nebyly. Do vesmíru by se femtosatelity měly dostat při nejbližší možné příležitosti. Snad budou mít více štěstí, než jejich předchůdci v misi KickSat-1.

Zac Manchester