Klíč k přežití mořských savců: Zachovejme zlomek, zachráníme většinu!

22.09.2017 - Zuzana Teličková

Zachování alespoň čtyř procent oceánu by mohlo vést k záchraně většiny mořských savců, od mořských vyder až po plejtváky obrovské. Toto zjištění vyplývá ze studie vědců ze Stanford University v Kalifornii a National Autonomous University v Mexiku

Vydra mořská -<p>Záchrana zlomku rozlohy světových oceánů může zachránit většinu mořských savců včetně vyder mořských</p>
Vydra mořská -

Studie uvádí, že ze 129 druhů mořských savců dnes hrozí vyhynutí celé třetině. „Je proto důležité chránit tyto živočichy, pokud chceme udržet ekosystém oceánů v rovnováze,“ říká jeden z autorů studie Paul Ehrlich. „Mnozí z nich jsou vrcholovými predátory, kteří zásadním způsobem ovlivňují všechny složky ekosystému.“ Vědci označili místa, jejichž přísná ochrana by znamenala záchranu největšího možného počtu ohrožených savců. Spolu s nimi také určili oblasti nejnáchylnější k jejich vymírání.

TIP: Gigantický fantom oceánu aneb Tajemný neznámý plejtvák myšok

„Poprvé tak vznikla mapa ukazující míru bohatosti mořských savců na konkrétních místech světa,“ říká bioložka Sandra Pompová a dodává, že nejpřekvapivějším a nejzajímavějším výsledkem výzkumu bylo zjištění, že všechny druhy mořských savců se nacházejí na pouhých dvaceti lokalitách pokrývajících asi 10 % rozlohy oceánů.

Navíc se ukázalo, že záchrana devíti z těchto dvaceti míst, což by představovalo pouhá čtyři procenta oceánu, by vedla k záchraně 84 % všech druhů mořských savců. Těchto devět míst je totiž na savce nejbohatších a poskytuje zázemí celkem 108 druhům. Klíčové oblasti se nachází se na pobřeží mexického státu Baja California, východní Kanady, Peru, Argentiny, severozápadní Afriky, Jihoafrické republiky, Japonska, Austrálie a Nového Zélandu. Bohužel celých 70 % těchto oblastí je velmi výrazně ovlivňováno lidskou činností, především nadměrným rybolovem a stoupajícími teplotami vzduchu. Zbývajících jedenáct vyčleněných lokalit je důležitých zejména proto, že je obývají endemické druhy živočichů, jako je například sviňucha kalifornská.

• Zdroj textu: Příroda 10/2011