Kolik už bylo kosmických turistů a jak drahá je letenka do vesmíru?

24.06.2017 - Tomáš Přibyl

Kosmická turistka - Jedinou ženou, která si kdy za výlet do vesmíru zaplatila, byla Íránka Anousheh Ansariová

Jako první „kosmický turista“ zamířil v roce 2001 v lodi Sojuz na ISS americký milionář Dennis Tito a vesmírný výlet ho stál 12 milionů dolarů. Postupně se v jeho stopách vydalo dalších pět mužů a jedna žena. Jeden z nich, Charles Simonyi, si cestu zaplatil dokonce dvakrát – v letech 2007 a 2009. S rostoucím zájmem se však zvyšovala i cena: Zatím poslední kosmický turista Guy Laliberté si musel v roce 2009 připravit 40 milionů dolarů. Britská zpěvačka Sarah Brightmanová měla dát za let v lodi Sojuz v roce 2015 celkem 53 milionů dolarů, ale nakonec z projektu vycouvala.

Pro úplnost dodáváme, že případným startům dalších turistů dnes brání nedostatek dopravní kapacity: Po ukončení provozu raketoplánů jsou lodě Sojuz plně vytíženy dopravou posádek na Mezinárodní vesmírnou stanici a žádná volná místa na prodej nezbývají.

Pokud byste se však spokojili s „odlehčenou“ verzí kosmické turistiky v podobě suborbitálních letů – tedy jen balistických skoků nad stokilometrovou hranici, kdy se do beztíže dostanete na tři až čtyři minuty –, pak vás možná zaujme záměr soukromé společnosti Virgin Galactic, která slibuje zmíněné mise realizovat za cenu 250 tisíc dolarů. Popsané plány ovšem zatím čelí technickým potížím: Firma slibovala, že první zájemce odbaví už v roce 2006, ale její raketoplán SpaceShipTwo ještě nepokořil stokilometrovou hranici ani experimentálně.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 9/2016

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.