Konečně: NASA plánuje misi pro dopravu vzorků z povrchu Marsu

31.08.2017 - Stanislav Mihulka

Pokud NASA dodrží svůj časový plán, měly by její kosmické lodi dopravit vzorky z Marsu někdy v létě 2029

Návrat z Marsu - Doprava vzorků z Marsu nebude úplně snadnou záležitostí

Planeta Mars už pomalu přestává být nedosažitelným cílem. Poté, co svůj úmysl přistát na povrchu Marsu ohlásily soukromé společnosti i některé státy, se konečně rozhoupala i americká agentura NASA.

Podle nových zpráv v NASA plánují misi v ceně mnoha miliard dolarů pro rok 2026, která zahrnuje dopravu vzorků hornin z povrchu rudé planety. Pokud se NASA povede dodržet časový plán, měly by se vzorky z Marsu dostat na Zemi v roce 2029. Nic takového se zatím lidstvu nepodařilo, takže by to byl ohromující úspěch.

První fáze této připravované mise, která nese provizorní jméno Mars 2020 rover, bude spočívat ve vyslání robotického roveru na povrch rudé planety, kam by měl dosednout v roce 2021. Rover bude na Marsu vrtat a skladovat vzorky v zásobárnách na povrchu Marsu.

Komplikovaný návrat z Marsu

Na sklonku roku 2026 vyrazí k Marsu druhý, menší rover, který tam přistane v létě 2027. Tam posbírá vyvrtané vzorky a doveze je k návratové kosmické lodi Mars Ascent Vehicle (MAV).

TIP: Jak dlouho trvá cesta na Mars? Kdo se tam dostal nejrychleji?

Kosmická loď MAV odstartuje z povrchu Marsu, setká se s další kosmickou lodí na oběžné dráze Marsu a pak vzorky vyrazí směrem k Zemi. Přistát by měly v létě 2029. Jak se zdá, v příštích letech nás čeká závod vládních kosmických agentur a soukromých kosmických společností o první vzorky z rudé planety.

• Zdroj textu: IFL Science, Space News

Ve strážních věžích na vrcholcích hor sídlily dobře vyzbrojené posádky, které chránily horské průsmyky před nomádskými agresory.

Třetihorní tučňák Kumimanu biceae měřil asi 1,77 metru a vážil kolem 100 kilogramů.

O tom, že si karnevalové období hojnosti dokázali Benátčané nad míru užít, svědčí opakované zákazy reje masek

Měnící se vzdálenost Měsíce od Země

Formace Stuk kdesi nad východní frontou, zima 1943/1944

Switchblade od Samson Motors má být prvním létajícím sporťákem.