Reklama


Originální sedmimetrová limuzína ze staré Škody 105 L

01.03.2016 - redakce 100+1

Reklama

To, co pro východní Němce znamenal jejich trabant a pro jejich západní sousedy WV Brouk, znamenala „stopětka“ pro obyvatele socialistického Československa – lidový vůz a symbol masové produkce národního automobilového průmyslu. 

Z pásů tehdejšího AZNP (Automobilové závody, národní podnik – dnes Škoda Auto) ale z pochopitelných důvodů nikdy nesjela pořádná limuzína. Změnit se to rozhodli Jaroslav Valenta a Martin Jinek z Ústí nad Labem, kteří si s legendární „stopětkou“ pohráli a udělali z ní 7 metrů dlouhou limuzínu. V přední části unikátního vozu její konstruktéři ponechali původní dobovou výbavu, interiér zadní části je vybaven dřevěnou podlahou, mahagonovým minibarem s lednicí a zrcadlem na stropě podobně jako ve vozech Rolls-Royce. Změnou si prošel i hnací agregát na místo původního motoru o objemu 1,046 litru je v jejich limuzíně motor 1,3 MPi z Felicie s výkonem 50 kW.

Populární „stopětka“ se vyráběla v sedmi různých verzích (4 pro tuzemský trh a 3 na export) 10 let a celkově Škoda vyrobila přes 840 tisíc těchto vozů. I přes své konstrukční a technologické nedostatky patřila v 80. letech minulého století Škoda 105 mezi nejrozšířenější automobily na československých silnicích.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Profimedia, YouTube

Reklama

Další články

Reklama

Reklama

Aktuální články

Za knihu Justina čili Prokletí ctnosti byl Markýz de Sade uvězněn. Nakonec ho však po intervenci rodiny umístili v ústavu pro choromyslné.

Historie
Revue

Schopnost černých děr vysávat materiál z okolí se obvykle přeceňuje

Vesmír

V národním parku Yellowstone jsou zemětřesení na denním pořádku.

Věda

Američtí vojáci v Somálsku během operace Restore Hope, 1992

 

Válka

Není to hezké, není to chutné a není to příjemné. Ale funguje to. Většina narkomanů se zde vyléčí.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907