Reklama

Reklama

Originální sedmimetrová limuzína ze staré Škody 105 L

1.3.2016 - Redakce 100+1
Škoda 105 v provedení limuzína

To, co pro východní Němce znamenal jejich trabant a pro jejich západní sousedy WV Brouk, znamenala „stopětka“ pro obyvatele socialistického Československa – lidový vůz a symbol masové produkce národního automobilového průmyslu. 

Z pásů tehdejšího AZNP (Automobilové závody, národní podnik – dnes Škoda Auto) ale z pochopitelných důvodů nikdy nesjela pořádná limuzína. Změnit se to rozhodli Jaroslav Valenta a Martin Jinek z Ústí nad Labem, kteří si s legendární „stopětkou“ pohráli a udělali z ní 7 metrů dlouhou limuzínu. V přední části unikátního vozu její konstruktéři ponechali původní dobovou výbavu, interiér zadní části je vybaven dřevěnou podlahou, mahagonovým minibarem s lednicí a zrcadlem na stropě podobně jako ve vozech Rolls-Royce. Změnou si prošel i hnací agregát na místo původního motoru o objemu 1,046 litru je v jejich limuzíně motor 1,3 MPi z Felicie s výkonem 50 kW.

Populární „stopětka“ se vyráběla v sedmi různých verzích (4 pro tuzemský trh a 3 na export) 10 let a celkově Škoda vyrobila přes 840 tisíc těchto vozů. I přes své konstrukční a technologické nedostatky patřila v 80. letech minulého století Škoda 105 mezi nejrozšířenější automobily na československých silnicích.

Foto, ilustrace: 
Profimedia, YouTube

Svět obrazem

Botanické centrum
Botanické centrum

Fasádu domu má ozdobit 274 květináčů, které by měly pojmout 10 tisíc rostlin. Ty by měly ročně pohltit okolo 50 tun oxidu uhličitého.

Oktoberfest
Mnichovský Oktoberfest

Přestože si dnes nese přívlastek „pivní“ nebylo tomu tak vždy. V dávných dobách vlastně vůbec nesouvisel s pivem.

Meteorit Gansedo
Meteorit Gansedo

Tento obr mezi meteority dostal jméno Gansedo po nedaleké vesnici. Váží přes 30 tun.

Reklama