Reklama

Reklama

Originální sedmimetrová limuzína ze staré Škody 105 L

1.3.2016 - Redakce 100+1
Škoda 105 v provedení limuzína

To, co pro východní Němce znamenal jejich trabant a pro jejich západní sousedy WV Brouk, znamenala „stopětka“ pro obyvatele socialistického Československa – lidový vůz a symbol masové produkce národního automobilového průmyslu. 

Z pásů tehdejšího AZNP (Automobilové závody, národní podnik – dnes Škoda Auto) ale z pochopitelných důvodů nikdy nesjela pořádná limuzína. Změnit se to rozhodli Jaroslav Valenta a Martin Jinek z Ústí nad Labem, kteří si s legendární „stopětkou“ pohráli a udělali z ní 7 metrů dlouhou limuzínu. V přední části unikátního vozu její konstruktéři ponechali původní dobovou výbavu, interiér zadní části je vybaven dřevěnou podlahou, mahagonovým minibarem s lednicí a zrcadlem na stropě podobně jako ve vozech Rolls-Royce. Změnou si prošel i hnací agregát na místo původního motoru o objemu 1,046 litru je v jejich limuzíně motor 1,3 MPi z Felicie s výkonem 50 kW.

Populární „stopětka“ se vyráběla v sedmi různých verzích (4 pro tuzemský trh a 3 na export) 10 let a celkově Škoda vyrobila přes 840 tisíc těchto vozů. I přes své konstrukční a technologické nedostatky patřila v 80. letech minulého století Škoda 105 mezi nejrozšířenější automobily na československých silnicích.

Foto, ilustrace: 
Profimedia, YouTube

Svět obrazem

Mumie
Mumie z období panování 21. dynastie

Mumie, která byla uložena v pestrobarevném dřevěném sarkofágu, pravděpodobně patří muži jménem Amenrenef.

Matterhorn
Matterhorn

Matterhorn byl poslední nezdolanou alpskou čtyřtisícovkou a výstup na něj byl dlouho považován za nemožný. Podařilo se to až sedmičlenné výpravě pod vedením Edwarda Whympera 14. července 1865.

Nákupní oáza

Celé obchodní centrum se 120 obchody tvoří v podstatě jednu obří stoupající střechu, s okouzlující krajinou a mnoha místy vybízejícími k odpočinku.

Reklama