Mise do neznáma: Flotila cubesatů míří do přehlížené ignorosféry

25.04.2017 - Stanislav Mihulka

Doposud neprobádanou spodní část termosféry prozkoumají cubesaty programu QB50

Cubesat - Model cubesatu programu QB50

18. dubna odstartovala z floridského kosmodromu Cape Canaveral Air Force Station mise Cygnus CRS OA-7. Nosná raketa Atlas V vynesla nákladní loď Cygnus společnosti Orbital ATK, které se již spojila s Mezinárodní vesmírnou stanicí ISS a také další satelity. Součástí nákladu je i flotila 38 cubesatů, malých satelitů mezinárodního programu QB50, jehož účelem je prozkoumat nízké vrstvy termosféry, zhruba v oblasti 90 až 300 kilometrů nad zemských povrchem.

Flotila do ignorosféry

Tato část atmosféry je velmi málo prozkoumaná a odborníci ji proto přezdívají „ignorosféra“. V těchto výškách je už vzduch příliš řídký na to, aby ta mohl probíhat výzkum s využitím letadel nebo balónů. Zároveň je zde ale vzduchu stále tolik, že tu nejsou vhodné podmínky pro satelity.

TIP: Menší a levnější: Nanosatelity otevírají dveře univerzitnímu výzkumu vesmíru

Něco málo o ignorosféře víme díky měřením satelitů, které se tudy vracely na Zemi. A to je v podstatě všechno. Situaci by teď měly zlepšit právě cubesaty programu QB50. Zhruba za měsíc je vypustí astronauté z paluby ISS. Satelity o rozměrech přibližně 20 × 10 × 10 cm budou měřit parametry prostředí a měly by vědcům poprvé poskytout data z většího počtu míst v termosféře současně

• Zdroj textu: New Scientist
  • Zdroj fotografií: QB50 project

Neutronové hvězdy mají obvykle průměr jen okolo dvaceti kilometrů. Jejich hmotnost ale převyšuje Slunce.

Některé kočky preferují pravou, některé levou

Zimní idyla na okraji Zemské brány

Vlevo normální mozek, vpravo mozek s pokročilou boxerskou demencí.

Nejbližší přiblížení k Uranu nastalo 24. ledna 1986, kdy se sonda nacházela 81 500 km nad horní vrstvou Uranovy atmosféry. Během průletu kolem planety sonda objevila 10 dříve neznámých měsíců. Během průletu sonda odeslala k Zemi okolo 8 000 fotografií.