Může mít černá díra někdy „dost“, tedy že bude plně nasycena?

05.12.2015 - Michal Švanda

Existuje několik typů černých děr, od předpokládaných primordinálních – tedy těch, které vznikly už záhy po zrodu vesmíru – přes zkolabované zbytky velmi hmotných hvězd až po černé veledíry v centrech galaxií. Všechny tyto objekty pak mají společného jmenovatele: pokud se v jejich bezprostředním okolí nachází látka, padá na černou díru a nenávratně v ní mizí.

V případě osamocených černých děr je možné vypočítat poloměr poslední stabilní orbity, tj. kritickou vzdálenost rozhodující o tom, zda bude testovací částice (hvězda, planetka, zrnko prachu nebo molekula plynu) stabilně obíhat kolem černé díry podobně jako planety kolem Slunce, nebo bude pohlcena. S nárůstem hmotnosti černé díry se pak poloměr poslední stabilní orbity zvětšuje.

Žádná černá díra se však nikdy zcela nenasytí. Začne hladovět jedině v případě, že z jejího bezprostředního okolí zmizí veškerý materiál. Pokud se ovšem v budoucnu opět nějaký objeví, nenasytný chřtán se znovu otevře a černá díra bude pokračovat v hostině.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 4/2015

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák