Může v centru galaxie sídlit více černých děr?

11.04.2015 - Michal Švanda

Astrofyzikové se dnes domnívají, že v centru každé velké galaxie trůní supermasivní černá díra (česky též černá veledíra). O jejich původu se sice vědci přou, ale nová pozorování – přestože pouze nepřímá – odhalují supermasivní černé díry v centrech dalších a dalších galaxií.

V mnoha případech je středová oblast velmi hustá, plná plynu a prachu, jenž kolem černé díry vytváří akreční disk. Látka z něj poté padá na černou díru, přičemž se prudce ohřívá a září na rentgenových vlnových délkách. Pád často doprovází vznik polárních výtrysků, v nichž se nabité částice pohybují rychlostmi blízkými rychlosti světla. A v neposlední řadě probíhá v akrečních discích spousta netermálních procesů, které se pojí s emisí rádiového záření.

Galaxie se při svém putování vesmírem mnohdy srážejí, nicméně vzhledem k průměrným vzdálenostem mezi jednotlivými hvězdami nejde o kolizi v pravém slova smyslu, ale spíše o vzájemný prostup. Z dvojice galaxií následně vzniká jedna větší, a mají-li oba výchozí objekty v centru supermasivní černou díru, mohou ve středu výsledné galaxie skutečně sídlit hned dvě černé veledíry.

Takové případy již známe z pozorování: dvě jádra má prokazatelně například galaxie NGC 6240 v souhvězdí Hadonoše. A až se jednou Mléčná dráha srazí se svou kolegyní v Andromedě, velmi pravděpodobně se v centru výsledné supergalaxie usadí rovněž dvě jádra.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 9/2014

V Perugii můžete projít etruskou bránou starou více než dva tisíce let.

Mamograf je speciální rentgen pro diagnostiku rakoviny prsu