Na budoucí marsovské kolonisty čekají dostatečné zásobárny vody

15.01.2018 - Martin Reichman

Vědci dnes považují za prokázané, že Mars kdysi býval světem s teplým prostředím a dostatkem tekoucí vody. Přibližně před 4,2 až 3,7 miliardami let planeta ztratila svou atmosféru a tekoucí voda z jejího povrchu zmizela. Velká část této vody ale zřejmě zůstává skryta ve formě ledu pod jejím povrchem. Týká se to především polárních oblastí rudé planety. Jak ale ukazuje nový výzkum, značné zásoby tohoto ledu se nachází i ve středních částech planety. Mohly by tak posloužit jako cenný zdroj vody pro případné budoucí marsovské osadníky.

TIP: Proč Mars ztratil vzduch i vodu?

Tvrdí to alespoň Colin M. Dundas z významné americké vědeckovýzkumné vládní agentury USGS (United States Geological Survey) a s ním i další renomovaní vědci. Dundas svou tezi opírá o data shromážděná planetární sondou MRO (Mars Reconnaissance Orbiter), která již 12. rokem působí na oběžné dráze Marsu. Snímky této sondy odhalily nejméně osm míst ve střední části Marsu, kde se nachází obrovské zásobárny podpovrchového vodního ledu. Podle doktora Dundase by mohlo jít až o 100 metrů velké ledové plotny, silné jeden až dva metry.

Důležité je také to, že led se podle vědců nachází jen několik metrů pod marsovským erodujícím povrchem. Byl by tak zřejmě snadno dostupným pro případné budoucí marsovské osadníky. Případná základna osadníků by tak mohla vzniknout i ve středních částech planety a nikoli výhradně v nehostinných polárních oblastech.

NASA, mars.nasa.gov