Na velikosti záleží: Přehled vesmírných plavidel s lidskou posádkou

05.12.2014 - Martin Reichman

Téměř padesát let již uplynulo od prvního startu americké rakety Saturn V, přesto se stále jedná o zdaleka největší plavidlo, které kdy neslo do vesmíru lidskou posádku. Je dokonce větší, než Mezinárodní vesmírná stanice. Unikátní srovnávací grafika, kterou připravil uživatel s přezdívkou Heaney555, zobrazuje v měřítku 43 vesmírných plavidel, včetně sovětských Vostoků z 60. let, Sojuzů nebo třeba orbitální kosmické stanice Skylab.

• Zdroj textu: reddit.com
  • Zdroj fotografií: Heaney555

Optofobie

Většina z nás každý den ráno po probuzení celkem bez problémů otevře oči. Pokud však trpíte optofobií, pak ve vás právě zvednutí víček a pohlédnutí na okolí vyvolává nefalšovaný děs. Porucha obvykle propuká poté, co člověk spatří něco velmi traumatizujícího – například přítele při aktu nevěry či smrt matky. Před svým strachem se optofobici uzavírají do temných místností bez výzdoby a dalších rozptylujících prvků. Musejí-li však čelit pohledu, který nedokážou snést, nastává u nich panika a úzkostné stavy.

Za barvu jezírka Cracker Lake jsou odpovědné ledovce. Při odtávání je z nich do jezera odplavován jemný kamenný prach. Odraz světla od těchto mikroskopických částeček vytváří dojem tyrkysově modré barvy.

Irští rebelové ochotně využili možnosti, jak zpochybnit vládu Jindřicha VII., a udělali si z Lamberta Simnela svého „jediného legitimního krále“. Eduard Plantagenet (vpravo), 17. hrabě z Warwicku, se dostal coby člen poražených Yorků do towerského vězení v pouhých deseti letech. Zemřel v něm o 14 let později.

Snímek pořízený letos v roce 2017 sondou Cassini zachycuje zkracující se stíny, jež planeta vrhá na své prstence. Tehdy, v době Saturnova letního slunovratu, dopadají pouze na zcela vnitřní prstence