NASA obrací svou pozornost k Zemi. Bude zkoumat atmosféru a klima

14.10.2014 - Martin Reichman

Na Mezinárodní vesmírné stanici začíná nové éra výzkumu. Nová generace přístrojů, které míří k ISS, budou sloužit k pozorování Země

Posledním vědeckým přístrojem, který NASA dopravila na ISS je RapidScat, jehož hlavním úkolem bude sledovat směr a rychlost oceánských větrů. Zařízení za 26 milionů dolarů umožní vědcům přesněji předpovídat počasí a včas rozpoznávat blížící se hurikány. Vědci si od něj slibují i přesnější data pro studium pozemského klimatu.

RapidScat byl připraven ve středisku NASA Jet Propulsion Laboratory. Poté co byl robotickým systémem Canadarm2 upevněn na vědeckou laboratoř Columbus, se RapidScat pustil do práce a hned na jeho startu mu přálo štěstí – sotva pár hodin po uvedení do provozu se mu totiž podařilo zachytit formující se cyklón.

RapidScat je prvním v řadě nové generace vědeckých přístrojů mířících na ISS. Hned v příští zásobovací misi by ho měl doplnit další nástroj pro výzkum atmosféry s označením Cloud-Aerosol Transport System (CATS). V příštím roce NASA plánuje dopravit na ISS další přístroje pro výzkum zemské atmosféry a klimatu.

• Zdroj textu: nasa.gov